ep·i·gram·ma [n]
1. Any witty, ingenious, or pointed saying tersely expressed.
2. A brief, interesting, memorable, and sometimes surprising or satirical statement.


Beach Stalker


Saya selalu suka pantai. Melihat kaki-kaki berlarian, membentuk jejak-jejak di pasir yang seputih susu. Melihat sang mentari yang tak malu memancarkan sinar yang menyengat tubuh. Kuning, putih menyilaukan, terkadang timbul spektrum berwarna pelangi ketika saya memicingkan mata. Melihat semburat kuning keemasan di daun nyiur yang melambai dengan gemulai seperti seorang penari. Melihat tawa lepas dari orang-orang yang bercumbu dengan ombak, namun juga melihat gejolak birahi dari orang-orang yang bercumbu dengan lelakinya. Melihat horizon bumi yang seakan tak terbatas, bersatu antara langit dan laut.

Whushh..
Angin bertiup, membawa serta butiran-butiran pasir. Masuk ke dalam mata. Masuk ke dalam baju. Pasir tersebut menari-nari, hingga saya pun ingin menari, melupakan rasa sakit oleh pasir tersebut. Menari mengikuti alunan musik samba yang samar-samar terdengar. Hanya merah, jingga, kuning, hijau, biru, nila, ungu, yang terlihat di mata. Saya pun tertawa, lepas. Tidak tahu mengapa.

Sayup-sayup musik samba pun berhenti. Hanya suara debur ombak yang memenuhi telinga saya. Memecah sepi, menghapus sunyi. Debur ombak yang sedikit demi sedikit menghapus jejak-jejak kaki. Perlahan tapi pasti.

Saya suka pantai.

Saya suka pantai.

Libellés : ,

0 comment(s)
Post a comment


---------------- Older Posts -----------------